گروه خبرنگاران افتخاری هلال:اشاره: چند سالی بود كه مجمع قاريان و حافظان هلال در حرم مطهر حضرت محمد
هلال بن علی(ع) تاسيس و راه اندازی شده بود تا پاسخی باشد برای دل های عاشقی كه تشنه آشنايی با معارف قرآن كريم و آموزه های الهی اين كتاب آسمانی اند.
در طول اين سال ها، كودكان و نوجوان زيادی جذب اين مجمع شده و در كلاس های حفظ و قرائت قرآن كريم اين مجمع شركت كردند تا به امروز كه پس از گذشت 20 سال از راه اندازی اين مجمع قرآنی، شهرستان آران و بيدگل درخشش قرآن آموزان ديروز اين مجمع را به نظاره نشسته و به عنوان شهر نمونه قرآنی و سرآمد شهرهای كشور معرفی شده است.
” دكتر مجتبی بيابان پور آرانی ” ، يكی از قرآن آموزانی است كه حفظ قرآن كريم را در سال 1377 در اين مجمع آغاز كرده و امروز با موفقيت در مرحله نهايی آزمون سراسری اعطای مدرك تخصصی حفاظ قرآن كريم، يكی از 8 حافظ قرآن كريم است كه موفق به كسب درجه “استاد حفظ قرآن كريم” در كشور شده است و اين موفقيت را مديون مديريت و برنامه ريزی های دقيق و درست مجمع قاريان و حافظان هلال (ع) در سال های گذشته می داند.
گزارش پيش رو حاصل گفت و گوی خبرنگار ما با اين استاد حفظ قرآن كريم كشور است.
•لطفا خودتان را معرفی كنيد.
مجتبی بيابان پور آرانی، متولد سال 1357 از شهرستان آران و بيدگل، فارغ التحصيل رشته گفتار درمانی در مقطع كارشناسی و همچنين علوم قرآنی در مقطع كارشناسی ارشد هستم.
•حفظ قرآن كريم را از كجا و در چند سالگی شروع كرديد؟
سال 1377 در حالی كه تنها چند سال از تاسيس مجمع قاريان و حافظان هلال (ع) می گذشت، عشق و علاقه درونی ام به يادگيری قرائت صحيح قرآن كريم و آشنايی با معارف و آموزه های قرآنی باعث شد در كلاس های اين مجمع ثبت نام كنم و پس از مدت كوتاهی از شركت در كلاس ها، با راهنمايی و تشويق استاد احمد سربند، مدير وقت مجمع در كلاس های حفظ قرآن كريم اين مجمع شركت كردم و با بهره گيری از تدريس “استاد مجيد عربی” توانستم حدود 19 جزء قرآن كريم را طی چند سال در اين مجمع حفظ كنم.
•ساير جزء های باقی مانده را چه زمانی حفظ كرديد؟
با قبولی ام در مقطع كارشناسی رشته گفتار درمانی در دانشگاه اصفهان عملاً مجبور به حفظ جزء های باقی مانده به صورت انفرادی شدم و به لطف الهی توانستم در مدت كوتاهی از طريق ارتباط با استاد عربی و مجمع قاريان و حافظان هلال(ع)، قرآن كريم را به طور كامل حفظ كنم.
•راجع به موفقيت هايت در زمينه قرآنی برای ما توضيح می دهيد؟
پس از پايان دوره كارشناسی، تحصيلاتم را در مقطع كارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن ادامه دادم .
همزمان برای تقويت و سنجش محفوظاتم در مسابقات قرآن دانشجويی شركت كردم و در سال 1385 موفق به كسب رتبه نخست مسابقات
بين المللی قرآن دانشجويان كشورهای مسلمان شدم. در سال 90 نيز به عنوان نخبه قرآنی كشور معرفی شدم.
در همان سال مجوز تلاوت در آيين ملی جزء خوانی حرم هلال بن علی(ع) و شبكه بين المللی قرآن و معارف سيما را از شورای عالی قرآن كريم كشور كسب كردم.
در مرداد ماه امسال نيز موفق به كسب درجه ” استاد حفظ قرآن كريم ” در مرحله نهايی آزمون اعطای مدرك تخصصی به حفاظ قرآن كريم كشور شدم.
•در مورد موفقيت اخيرتان بيشتر برايمان توضيح دهيد.
همه ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی با رياست رئيس جمهور، اقدام به شناسايی و معرفی نخبگان سياسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی می كند و ضمن معرفی و درجه بندی آن ها، نشان دولتی لياقت اعطا می كند.
در همين راستا، شناسايی و درجه بندی برترين های قرآنی كشور به سازمان تبليغات اسلامی واگذار شده كه اين سازمان نيز طی 6 سال اخير با برگزاری 3 دوره آزمون نهايی اعطای مدرك تخصصی حفظ قرآن كريم، نشان دولتی درجه 1
“استاد حفظ قرآن ” را به پذيرفته شدگان اين آزمون اهدا می كند كه اين
درجه همتراز مدرك دكترا در تحصيلات دانشگاهی محسوب می شود.
•اين آزمون چگونه و هر چند سال يك بار برگزار می شود؟
اين آزمون دارای 4 مرحله است كه حفاظ با موفقيت در هر مرحله از آزمون از
كسب مدرك درجه 5 حفظ قرآن كريم به سمت كسب مدرك درجه 1 حركت می كنند.
مرحله اول آزمون هر سال از سوی سازمان تبليغات اسلامی برگزار می شود و
تعداد زيادی شركت كننده دارد اما به دليل دشواری مراحل بعدی آزمون،
معمولا آزمون مرحله پايانی هر دو سال يك بار و با حضور تعداد معدودی از
راه يافتگان به اين مرحله برگزار می شود.
•شركت كنندگان در اين آزمون ها دقيقا در هر مرحله بايد چه اطلاعات و دانش
هايی داشته باشند؟
مرحله اول آزمون به سنجش دانش ترجمه شركت كنندگان و ميزان تسلط آن ها بر
ترجمه تمامی آيات و سوره های 30 جزء كامل قرآن كريم می پردازد. پس از كسب
نمره قبولی در اين مرحله، شركت كنندگان به مرحله دوم راه يافته و ضمن
پاسخ گويی حفاظ به سئوالات شفاهی در زمينه كليه محفوظاتشان از 30 جزء
قرآن كريم، صوت و لحن و تجويد و نحوه قرائت آيات قرآن نيز مورد ارزيابی
قرار می گيرد.
در مرحله بعد مفردات قرآنی مورد آزمون قرار می گيرد يعنی
شركت كنندگان در آزمون بايد با مطالعه كتاب 6 جلدی قاموس قرآنی، اثر سيد
علی اكبر قرشی، حد نصاب نمره آزمون را كسب كنند و پس از آن با داشتن مدرك
معتبر مبنی بر سابقه 10 سال تدريس در زمينه قرآن كريم، به مرحله نهايی
راه می يابند.
•پس ظاهراً داشتن 10 سال سابقه تدريس در كلاس های حفظ قرآن هم يكی از
مراحل اين آزمون محسوب می شود؟
بله دقيقاً. هر چند كسب اين تأييديه به عنوان يك مرحله جداگانه در اين
آزمون تعريف نشده، اما بسياری از كسانی كه مرحله سوم را پشت سر می
گذارند، به دليل نداشتن سابقه تدريس، از ورود به مرحله نهايی باز می
مانند.
•خاطرتان هست كه در اين دوره چند نفر توانستند به مرحله نهايی راه پيدا كنند؟
بله. در اين دوره از آزمون، 53 نفر مرحله سوم را با موفقيت پشت سر
گذاشتند كه از اين تعداد تنها 6 نفر به مرحله نهايی راه پيدا كردند.
• در مرحله نهايی چه چيزی مورد ارزيابی قرار می گيرد؟
در اين مرحله چند سوره از قرآن كريم از سوی سازمان تبليغات اسلامی انتخاب
می شود و شركت كنندگان با مطالعه تفسير اين سوره ها از تفسير نمونه، در
آزمون شركت می كنند كه امسال سوه های انتخابی حدود 15 جزء قرآن كريم و 13
جلد از كتاب تفسير نمونه را در بر می گرفت.
• پس ظاهرا سخت ترين مرحله آزمون، همين مرحله پايانی است؟
درست است. چون اين مرحله از آزمون به صورت تستی و تشريحی برگزار می شود،
اهميت تسلط كامل به تفسير سوره های مشخص شده را افزايش می دهد. برای همين
حدود 4 ماه شبانه روز برای مطالعه و آمادگی برای آخرين مرحله آزمون تلاش
كردم. اما بايد تاكيد كنم كه كتاب قاموس قرآنی هم از لحاظ محتوايی كتاب
سنگينی است و تسلط بر اين كتاب نيز انرژی و فرصت زيادی از شركت كنندگان
می گيرد به طوری كه از 483 شركت كننده ، تنها 53 نفر در اين مرحله موفق
شدند.
•در نهايت چند نفر موفق به كسب درجه استاد حفظ قرآن كشور در اين دوره شدند؟
دو نفر. بنده از استان اصفهان و ” معصومه آگاهی” از استان تهران.
•قبل از شما 2 نفر، تاكنون چند نفر در كل كشور اين مقام را كسب كرده اند؟
6 نفر. شهريار پرهيزگار، سيد محمد مهدی طباطبايی و سيد مهدی فاطميان اين
نشان را به صورت افتخاری و بدون شركت در آزمون كسب كرده اند. محمد مهدی
بحرالعلوم، هاشم سلطانی نژاد و علی رجبی نيز از طريق شركت در آزمون ها
موفق به كسب اين رتبه شده اند.
•آيا شخص يا نهاد خاصی هم وجود داشت كه از شما حمايت كند؟
خير. فقط خانواده و همسر و فرزندم بودند كه در تمام اين دو سال با حمايت
ها و تشويق هايشان خيلی به من كمك كردند.
•گفتيد از مجمع قاريان و حافظان هلال (ع) آغاز به كار كرديد، هنوز هم با
آن ها ارتباط داريد؟
بله. سال هاست كه با تشكيل كلاس قرآن در اين مجمع، روانخوانی و حفظ قرآن
را تدريس می كنم به همين دليل 10 سال سابقه تدريس حفظ قرآن كريم كه مورد
تأييد سازمان تبليغات اسلامی قرار گرفت، به تدريس 10، 12 ساله من در اين
مجمع مربوط می شود. در حقيقت برای دستيابی به اين رتبه، خودم را مديون
برنامه ريزی و مديريت قوی گذشته مجمع قاريان و حافظان هلال(ع) و سابقه
تدريس 10 ساله در اين مجمع می دانم.
•وضعيت كنونی مجمع قاريان و حافظان هلال(ع) را چگونه ارزيابی می كنيد؟
به
نظر شما سال های آينده هم شاهد كسب چنين موفقيت هايی از سوی قرآن آموزان
اين مجمع خواهيم بود؟
به نظرم وضعيت كنونی مجمع در مقايسه با سال های گذشته تفاوت كرده است.
با وجود علاقه من و ساير همكارانم برای تدريس حفظ قرآن كريم و شور و
اشتياق نوجوانان شهرستان برای شركت در اين كلاس ها، به دليل عدم برنامه
ريزی و مديريت منسجم برای برگزاری كلاس، اردو و ساير فعاليت های قرآنی و
عدم حمايت مالی لازم از سوی مسؤلان و اعدم ختصاص بودجه مناسب و تعريف شده
برای فعاليت های قرآنی مجمع از سوی هيئت امنای آستان مقدس، متأسفانه شاهد
افت عملكرد مجمع قاريان و حافظان هلال (ع) در بعد آموزش قرآن كريم در
سال های اخير هستيم، اگر چه در برخی زمينه ها نسبت به گذشته پيشرفت هايی
هم داشته است.
•پس در اين صورت استعدادهای قرآنی شهرستان هم به خوبی فرصت رشد و شكوفايی
پيدا نمی كنند؟
بنده تاكنون در شهرهای زيادی حضور داشته ام، اما شور و اشتياق و استعداد
زيادی كه در زمينه آشنايی با آموزه های قرآنی و حفظ قرآن كريم در كودكان
و نوجوانان آران و بيدگلی می بينم، در كمتر جايی اينگونه نظرم را جلب
كرده است. بر خلاف سال های ابتدايی تاسيس مجمع كه به دليل كمبود اساتيد
قرآن در شهرستان، اساتيد مجمع از خارج از آران و بيدگل برای تدريس می
آمدند، هم اكنون اساتيد مجرب و زيادی هستند كه بدون هيچ گونه چشم داشت
مالی در كلاس های حفظ و قرائت قرآن تدريس می كنند اما متأسفانه هيچ نهاد
و مؤسسه خاصی برای برگزاری منظم و منسجم اين كلاس ها و استفاده از
پتانسيل ها و توانايی های موجود در شهر نمونه قرآنی كشور پيش قدم نمی
شود.
•پيشنهادی در اين زمينه داريد؟
معتقدم موفقيت امروز ما در زمينه مسائل قرآنی و برگزاری آيين هايی همچون
آيين ترتيل خوانی قرآن كريم در ماه مبارك رمضان و يا مراسم هايی همچون
عزاداری های ايام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در ماه های محرم و
صفر، نتيجه مديريت و تلاش صحيح مسئولين در سال های گذشته است.
كسب موفقيت
های پياپی در سال های اخير كه آران و بيدگل را به عنوان شهر نمونه قرآنی
معرفی كرد، سطح توقع و انتظار از مردم اين شهرستان را در حد ملی بالا
برده است و مسلماً در صورت عدم برنامه ريزی و مديريت صحيح مسئولين در جهت
پيشبرد فعاليت های فرهنگی، قرآنی و مذهبی شهرستان، در آينده ای نزديك
دچار افت محسوسی خواهيم شد و رفته رفته درخشش خود را از دست داده و افول
خواهيم كرد.
• ظاهرا در سال 90 به مدت يك سال هم مديريت مجمع قاريان و حافظان هلال
را به عهده داشتيد، در اين زمينه توضيح دهيد:
در آن مقطع، عليرغم عدم
تمايل خودم، با اصرار فعالان قرآنی آستان مقدس و هيئت امنا، مسؤليت
اداره مجمع را پذيرفتم و تجربيات خوبی نيز در اين زمينه بدست آوردم اما
پس از گذشت مدتی احساس كردم مدير خوبی در امور قرآنی نيستم بنابراين سعی
كردم به علاقه قلبی خود پاسخ گويم و مربی قرآن آموزان مجمع قاريان و
حافظان هلال باشم. توانمندی های من در تدريس قرآن به ويژه آموزش به
نوجوانان بيشتر از مديريت امور قرآنی است.
• گفتيد فرزند هم داريد؟ آيا برای حفظ قرآن كريم تشويقش می كنيد؟
بله. دختر 8 ساله ای دارم كه در حال حاضر در زمينه روانخوانی و فصيح
خوانی قرآن كريم به او آموزش می دهم اما احساس می كنم برای شروع حفظ قرآن
كمی زود است.
شايد بهتر باشد اجازه دهم كمی بزرگ تر شود و در صورتی كه
خودش علاقه و تمايل به حفظ قرآن نشان دهد، او را در اين زمينه راهنمايی
كنم.
•اميدوارم فرزندتان هم ادامه دهنده راه شما باشد.
برای شما و خانواده تان
آرزوی سلامتی و خوشبختی زير سايه قرآن كريم را داريم و اميدواريم در
آينده ای نزديك شاهد موفقيت های بيشتر شما در سايه قرآن كريم باشيم.
دیدگاهتان را بنویسید